top of page

기획의도 

 

 

리슨투더시티는 도시에서의 예술의 가능성에 대해 고민해왔으며, 도시를 만들고 있는 여러가지 요소들, 그 외부의 요소들의 관계를 가시화 하는 작업을 해왔습니다.

 

이 포럼은 기술이나 예술이라는 말 대신 기예(techne)라는 그리스어를 선택했는데 이는 예술의 어원이기도 하며, 총체적 경험과 지식을 아우르는 실질적 기술을 뜻합니다. 이 포럼에서 관심있는 예술이란 단지 이미 범주안에 안착되어 있는 어떤 종류의 예술의 의미를 재고찰하기 보다는 금융자본주의, 전지구적 세계화에서 일어나는 잔인성의 극복의 과정으로서의 사고이자, 감성의 수행으로써의 예술을 고민합니다.

 

첫째, ‘점거의 기예(Techne of squatting)에서는 직접행동의 대표적 방법이자 시민불복종운동의 하나인 sit-in demonstration의 현상과 예술과의 관계를 짚어 보고자 합니다.

 

점거는 단지 시위의 하나의 방법일 뿐만 아니라 전세계적 착취와 땅과 고향상실과 땅으로부터의 분리의 의미를 되짚어보는 계기를 제공합니다. 또한 공공의 장소를 다시 공공으로 돌려 놓는 행위의 의미를 나누고자 합니다.

 

리슨투더시티는 그간 많은 점거의 공간에서 , 점거가 갖는 의미를 사료했고 함께 해왔습니다. 자립음악생산자 조합은 두리반 철거를 기점으로 지역과 자립을 주제로 조합을 만들어 활동중입니다.

 

펠린 탄은 큐레이터이자 도시학자로써 , 작년 터키 이스탄불에서 게지 공원 점거에 참여했으며 도시공간의 갈등과 그 횡단적 영향에 관심이 많습니다.

 

예술가이자 활동가인 미사코 이치무라는 도쿄 올림픽 반대를 하고있으며, 나이키 파크 문제등 오랫동안 홈리스 문제와 자본주의 사회 안에서의 또 다른 삶을 실천하며 도쿄 공원의 블루텐트 촌에서 생활하고있습니다.

 

둘째, ‘자립의 기예’는 예술의 생산조건에 관한 포럼입니다.

 

현재  미술관계자들은  일자리의  빈곤(jobless)뿐만이  아니라,  소득없음(incomeless)이라는  구조적통치의 문제와  연결되어  있습니다.  대부분의  작가들은  전시를  거듭하면서  가난해지고,  학예사  큐레이터  인턴  등은고학력  저임금  비정규직의  구조에  시달리며,  미술전시를  위한  공간들도  국가예술정책,  시장의  구조적  문제로  인한  어려움을  겪고  있습니다.  그런데 이러한 작가 빈곤의 문제는 비단 한국만의 문제가 아닌 전 세계적 현상입니다. 예술가들은 경제적으로 독립하기도 의존하기도 힘든 상황에 늘 놓여있습니다.

 

미술생산자들,  미술관계자들  그리고  미술작품과  관련한  모든  행위들이  경제가치를  생산하는  일인  기업체(enterprise)로써의  주체와  그  행위로  환원되어서는  안된다고  생각하며, 미술이 미시적 가치를  함께  만들어가는  관계가 되기를  희망합니다. 그러한 이유로 기획자들과 작가들이 모여 미술생산자모임을 결성하였고 느리게 활동중입니다. 이 기획에서는 국가와 기업으로부터 자립하여 공간을 운영하고 있는 아티스트들과 기획자들의 풍부한 경험을 나누어 독립의 가능성을 질문할 자리가 될 예정입니다.

 

도쿄 로지토히토의 준코 하라다는 만화가 이자 활동가이며 작은 골목이라는 뜻의 로지토히토라는 공간을 친구들과 운영해왔습니다.

 

요코하마시의 아트랩 오바의 줄루상은 찻집이자, 구제용품 가게를 운영하면서 여러가지 아트 프로젝트를 하고 있는데 이 곳은 관동대지진때 많은 한국인들이 학살 당한 장소이기도 하며, 사창가가 가까이 있기도 한 복잡한 요소의 장소입니다.

 

도쿄의 디스로케이트는 영국-일본인인 에마 오타가 운영하는 프로그램으로 고정된 장소가 없는 레지던시 프로그램입니다. 디스로케이트는 매해 3-4명의 아티스트를 초청해 지역에 관련한 작품들을 생산합니다.

 

영국 스태틱 갤러리의 폴셜리반은 건축을 전공하고 예술가와 건축가로 활동중입니다. 영국의 북부 리버풀 도심에 위치한 스태틱은 낮은 커피를 팔고, 저녁에는 맥주도 판매하며, 공간을 작가나 상인들에게 대여하기도 합니다.

 

캐나타 카팍의 원년 멤버이자 대표인 그랜트 오코넬 함께 예술가, 예술 공간의 독립과 가능성 그리고 그 필요성에 대해 이야기를 나누고자 합니다

 

더북소사이어티는 서점이자 기획자 그룹으로써 독립출판과 소규모출판의 가능성과 프린트 매체를 통한 소통에 관심이 많습니다. 이번 포럼에서는 기관과 기관 밖의 예술에서의 공공성 실험에 대해 이야기하고자 합니다. 

 

 

Listen to the City 2014 

Listen to the City has been studying and examining possibilities of art in urban conditions. We have tried to visualize the relationship between the internal and external elements that compose an urban society. 

 

The forum consists of two themes,'Techne of Squatting,’ and 'Techne of Independency.' We will focus on connections between art and alienated beings in urban conditions in a neoliberal society. Instead of using words like ‘Technique’ or ‘Art’, we used a Greek word ‘Techne’ defined by Stephen Halliwell: “the standard Greek word both for a practical skill and for the systematic knowledge or experience which underlies it.” (Aristotle's Poetics, 1998) The forum considers the functions and possibilities of art as a practice of overcoming the cruelty of monetized globalization and a knowledge of aesthetics. 

 

With ‘Techne of squatting’, we will discuss sit-in demonstrations, a main tactic of direct actions and civil disobedience movements. Listen to the City has joined and participated in various protests in South Korea, where sit-in actions have become common expressions of 

demonstrations. Not only a movement against homelessness (Heimatlosigkeit), sit-in protests consider land as a common possession and make an effort to return public space to the ‘public.’

 

Thus, we invited several people from around the world to share their views and opinions on sit-in protests:

 

Jarip Musicians, young musicians who constructed music activities at Duriban, a small restaurant where they fought against forcible eviction in Seoul from 2009 until 2011. 

 

Pelin Tan, a curator and urbanist interested in urban conflicts and its transitional effects in the cities. She was involved in several anti-gentrification movements in Istanbul, Turkey. 

 

Misako Ichimura is an artist and activist living at Yoyogi Park in the blue tent village, holding regular workshops and exhibitions. She also participated in many movements against the eviction of homeless people, such as the ‘Anti Nike Park Movement’ and the ‘Anti 2020 Tokyo Olympics.’ She is interested in life without money, an alternative lifestyle against Capitalism. 

 

With ‘Techne of independency’, we will discuss conditions of art-producing practices. Art-related workers are placed between ‘jobless’ and ‘incomeless’ difficulties, which is the result of systematic problems of neo-liberalistic governance. Most artists sink further into poverty as they run profitless exhibitions. Curators and critics are highly educated but poorly paid, and even public galleries owned by the government face financial hardships and censorship. However, it’s not 

 

simply a problem confined to Korea. It is a global phenomenon. Artists, art-related workers, and their activities should not be treated as either enterprise subjects or economic values. Art should be a process of making microscopic values. For this reason, the art workers gathering was founded in 2013 and has been moving forward for better working conditions. 

 

This forum will share ideas and experiences of artists who are independent from national or corporate funds. We invited remarkable artists and run-space owners from South Korea, Japan, the United Kingdom and Canada. 

 

Rojito Hito is a small space shared by four colleagues in Tokyo, Japan, where they host workshops and exhibitions. Junko Harada is a member of a group and works as a cartoonist and activist. 

 

Art lab ova is a second-hand shop and tea house in Yokohama, Japan. It mainly holds workshops with local people on a regular basis. The site was originally the red-light district and the area of the Korean massacre of the Gwandong earthquake in the 1920’s. Zulu, the owner of Art lab ova is interested in understanding different cultures and trying to form new relationships with the neighborhood.

 

Dislocate from Tokyo, Japan, is a residency program that doesn’t have a fixed space. Hosted by Emma Otta, Dislocate invites three to four artists every year and produces region-based artworks. 

 

Static from Liverpool, United Kingdom, is a cafe and pub that runs seven to eight studios and an event hall. The owner, Paul Sullivan, is an architect and an artist. He is interested in the independency of art space and its possibility. 

 

CARFAC (Canadian Artists Representation Collective) is incorporated federally as a non-profit corporation that is the national voice of Canada’s professional visual artists. As a non-profit association and a National Art Service Organization, CARFAC’s mandate is to promote the visual arts in Canada, to promote a socio-economic climate that is conducive to the production of visual arts in Canada, and to conduct research and engage in public education for these purposes. 

Grant McConnell is known primarily for his painting derived from an ongoing investigation of subject matter related to Canadian historical themes. He has served as Provincial Representative of CARFAC Sask.

 

Listen to the City 2014 

  

  

bottom of page